Voeding

Maak je eigen pindakaas

Ben je dol op pindakaas? En wil jij graag je eigen pindakaas maken? Lees dan hier binnenkort mijn recept. Houd de website in de gaten.

voedingstips

Waarom zijn rode bieten goed voor je?

Ze zijn rijk aan vitamine A, B2, B6 en C, magnesium, calcium, foliumzuur, ijzer en zink. Bieten bevatten negen keer zoveel antioxidanten als normale tomaten en vijftig keer zoveel als oranje wortelen! Ook werken bieten ontspannend en verwijden ze de bloedvaten, wat de bloedsomloop bevordert en sportprestaties kan verbeteren (vandaar dat sporters rode bietensap drinken). Betanine wordt in het lichaam niet afgebroken en via de urine weer uitgescheiden. Vandaar de roze kleur bij het plassen na het drinken van bietensap. 

De kracht van de pompoen

Pompoen is rijk aan vitaminen A, C, E, B6, B11 en mineralen zoals kalium, calcium, magnesium, ijzer en fosfor. Ook bevat het een heel hoog gehalte aan vitamine A en aan antioxidanten (vitaminen C en E) zorgt voor een sterk immuunsysteem en verkleint de kans op welvaartziekten. Vitamine B6 is belangrijk voor de afbraak en opbouw van aminozuren, reguleert de werking van bepaalde hormonen en is nodig voor de groei, de bloedaanmaak en een goede werking van het immuunsysteem en het zenuwstelsel. B11 (Foliumzuur) is nodig voor de groei en goede werking van het lichaam en voor de aanmaak van witte en rode bloedcellen.

Seizoensgroenten- en fruit

Door middel van kassen en overzees vrachtvervoer hebben we de luxe om elk soort groente en fruit te eten wanneer we willen.  Aardbeien en ananas in de winter, of een courgette in de lente. Toch heeft deze luxe ook een keerzijde. De versheid van een product. Op met moment dat er geoogst wordt begint het afbraakproces van de vitamines. Tegen de tijd dat het op de plaats van bestemming aankomt is de voedingswaarde al behoorlijk verminderd. Hoe verder het product moet reizen om op de plaats van bestemming aan te komen, des te belastender het is voor het milieu. Wist je dat 20% van onze CO2-uitstoot is afkomstig van alles wat op ons bord ligt? De natuur zorgt door middel van seizoensgroente-fruit voor een gevarieerd eetpatroon. Het voorziet in de lichaamsbehoefte afhankelijk van de locatie en weersomstandigheden.

Schrijf je in voor een coachingprogramma van Vitaal in Beelt

of neem contact op voor advies

Sluit Menu